De anatomie van de best presterende artikelen. Volgens een Content Marketing Survey van Semrush meet 70% van de marketeers hun contentprestaties op basis van verkeer, 38% op hoe vaak hun artikel gedeeld wordt en 31% op backlinks. Daarom zou het zeker interessant zijn om erachter te komen welke facetten kunnen helpen om het aantal paginaweergaven te vergroten en om een blogpost beter deelbaar te maken.
Natuurlijk worden de prestaties van jouw tekst in de eerste plaats bepaald door zijn originaliteit en relevantie, maar factoren zoals het aantal woorden, koppen, structuur en beeldmateriaal hebben ook hun rol.
In het onderzoek van Semrush, analyseerden ze bezoeken, backlinks en de deelacties van meer dan 1.200.000 artikelen die ze uit domeinen kozen met een blogsectie met 30.000 tot 500.000 sessies. Ze hebben geprobeerd de correlatie vast te stellen tussen statistieken en verschillende tekstelementen en kenmerken. Concreet waren dit:
- Lengte (d.w.z. aantal woorden)
- Koppen (inclusief typen koppen en H1-lengte)
- Structuur (inclusief kopdiepte en lijstaanwezigheid)
- Visuele inhoud (inclusief aanwezigheid van afbeeldingen en video’s)
Hieronder vind je de data en hoe het jou kan helpen in het schrijven van betere artikels.
Index
Belangrijkste bevindingen
Longreads (artikelen met meer dan 7000 woorden) zijn absolute leiders op het gebied van contentprestaties, aangezien ze bijna 4 keer meer verkeer genereren dan artikelen met een gemiddelde lengte (900-1.200 woorden).
Meer dan de helft van de berichten met een complexe structuur (h2 + h3 + h4) presteren goed op het gebied van verkeer en betrokkenheid. 44% van de berichten met een eenvoudige structuur (h2 + h3) presteren ook goed. 39% van de teksten zonder structuur (geen h2) presteren slecht in termen van verkeer en betrokkenheid.
Berichten met ten minste één lijst per 500 woorden platte tekst krijgen 70% meer verkeer dan berichten zonder lijsten.
Koppen van 10 tot 13 woorden genereren twee keer zoveel verkeer en x1,5 meer shares dan kortere (<7 woorden).
Berichten met ten minste één afbeelding krijgen twee keer zoveel verkeer als berichten met alleen tekst. Deze krijgen ook 30% meer aandelen en 25% meer backlinks.
Hoeveel woorden hebben de best presterende artikelen?
Een studie uit 2019 van onderzoekers van de Technische Universiteit van Denemarken suggereert dat, vanwege de hoeveelheid informatie die aan het publiek wordt gepresenteerd, onze collectieve wereldwijde aandachtsspanne kleiner wordt. Tegelijkertijd is de gemiddelde berichtlengte tussen 2014 en 2018 met ongeveer 42% gestegen , van 800 naar 1.151 woorden.
Belangrijkste uitkomsten: artikelen met meer dan 7.000 woorden genereren bijna 4 keer meer verkeer en werden 43% keer meer gedeeld dan artikelen met een gemiddelde lengte (900-1.200 woorden). Ondertussen krijgen korte berichten (300-900 woorden) 21% minder verkeer en 75% minder backlinks dan artikelen met een gemiddelde lengte (900-1.200 woorden).
Belangrijkste resultaat: Van artikelen die tussen de 300 en 900 woorden hebben wordt maar de helft van gedeeld, terwijl meer dan 80% van de artikelen met 7.000+ woorden wordt gedeeld.
Hoewel lange artikelen hier duidelijk de “winnaars” zijn, is het belangrijk om te begrijpen dat het simpelweg schrijven van langere artikelen geen garantie voor succes is en dat het je ook niet automatisch meer bezoekers oplevert.
Longreads presteren waarschijnlijk beter omdat ze gebruikers diepgaande informatie over het onderwerp bieden – niet alleen omdat ze meer woorden bevatten. Houd hier dus rekening mee. Concentreer je op de kernelementen van succesvolle content – zoals unieke en boeiende tekst, krachtig onderzoek en relevante informatie – in plaats van alleen op hoe lang het is.
Bedenk ook wat je gebruikers zoeken. Als je bezoekers naar jouw site komen voor korte antwoorden dan zal een lang artikel ze juist tegenhouden. In dergelijke gevallen kan een korter artikel nuttiger zijn, dus zorg ervoor dat je weet wie je doelgroep is en wat ze doen.
Koppen
De kop is een van de belangrijkste elementen van een artikel en fungeert als een soort “kaft” voor de inhoud. Jouw lezer zal met de kop bepalen of zij het wel of niet gaan lezen.
Laten we kijken hoe je koppen kunt gebruiken en wat de beste manier is zodat ook jij de best presterende artikelen kunt schrijven.
Soorten Koppen
Er zijn verschillende manieren om de juiste kop voor een blogpost te vinden: Je kunt een populaire vraag kiezen die op internet wordt gesteld, of een specifiek probleem oplossen.
In het onderzoek van Semrush hebben ze geprobeerd erachter te komen welke koppen je kunnen helpen de meeste paginaweergaven, backlinks en shares te krijgen.
Belangrijkste leerpunten: lijsten krijgen 80% meer bezoekers dan andere soorten artikelen.
De interesse in “listicles” is gebaseerd op de drie belangrijkste kenmerken die ze volgens The New Yorker zo boeiend maken voor onze hersenen:
- Dergelijke koppen vallen op in een stroom inhoud, omdat ze meestal cijfers bevatten.
- Het onderwerp wordt in een categorie of classificatiesysteem geplaatst.
- De informatie ziet er betrouwbaar en overzichtelijk uit.
Samen spelen deze factoren in op onze data-hongerige geest op een manier die betrouwbaar en gemakkelijk verteerbaar is.
Listicles worden op de voet gevolgd door uitleg en hoe-doe-je-dat-artikelen, die 38% meer bezoekers genereren in vergelijking met andere soorten artikelen. Dit soort koppen bieden lezers de mogelijkheid om iets te leren en aan te tonen dat de oplossing voor hun probleem slechts een klik verwijderd is.
H1 Lengte
Behalve dat het pakkend is, is het de bedoeling dat de kop jouw bezoekers snel de essentie van het artikel laat begrijpen. In theorie is het ook hetzelfde voor zoekmachines. Het enige probleem is dat de ruimte schaars is, dus je moet een verleidelijke titel bedenken.
Om een beter begrip te krijgen van wat de ideale H1-lengte zou kunnen zijn, hebben ik de gegevens van het onderzoek bekeken om de belangrijkste patronen en trends te identificeren.
Belangrijkste leerpunten: koppen van 10 tot 13 woorden genereren twee keer zoveel verkeer en worden 1,5 keer meer gedeeld dan kortere (<7 woorden).
Langere koppen kunnen meer informatie geven over waar jouw artikel over gaat. Dit is belangrijk, want als er geen verband is tussen de titel en de inhoud, kan Google de inhoud als lage kwaliteit beschouwen. Dit verklaart waarschijnlijk waarom H1-titels van meer dan 10 woorden beter presteren (hoewel dit niet noodzakelijk het geval is voor alle doelgroepen en soorten inhoud).
Het gaat echter niet alleen om de lengte. Zorg er bij het maken van je H1-titel voor dat je je nog steeds concentreert op de kernelementen van wat een goede kop maakt, zoals:
- Het uniek en uitgebreid maken.
- Gebruik cijfers of vraagwoorden.
- Beschrijven wat er in de tekst wordt besproken.
- Ervoor zorgen dat het opvalt op de pagina.
- De intentie van de gebruiker aanpakken.
In het geval van gedeeld worden op Facebook bijvoorbeel, laat een studie van Backlinko uit 2019 een vergelijkbare trend zien. Langere titels krijgen meer deel acties op Social media, met zeer lange koppen (14-17 woorden) die 76,7% meer deelacties krijgen dan korte titels.
Hoe ziet de structuur van best presterende artikelen eruit?
Na de koppen is ook de structuur van de artikelen geanalyseerd – namelijk de kopdiepte (de aanwezigheid van H2-, H3- en H4-tags) en de aanwezigheid van lijsten. Dit kan je helpen om jouw artikelen beter te structureren.
Structuur analyse
Laten we eerst kijken naar wat het gebruiken van H2, H3 en H4 tags doen:
Belangrijkste leerpunten: meer dan de helft van de artikelen met een complexe structuur (H2 + H3 + H4) presteren goed.
Uit de bovenstaande gegevens kunnen we opmaken dat een tekststructuur met drie niveaus (H2, H3 en H4) voldoende is om elk artikel (zelfs langere) in zinvolle stukken op te splitsen en de leesbaarheid en visuele aantrekkingskracht te verbeteren.
In feite wordt deze aanpak aanbevolen door Google zelf, die afraadt om grote blokken tekst samen te voegen tot een pagina ‘zonder alinea-, subkop- of lay-outscheiding’. John Mueller ging er dieper op in en verklaarde dat koptags Google helpen om beter te begrijpen waar de tekst over gaat, en om deze beter te kaderen als een mogelijke oplossing voor zoekopdrachten van gebruikers.
Daarom is het cruciaal om ervoor te zorgen dat jouw inhoud correct is gestructureerd. Het juiste gebruik van H2-, H3- en H4-tags zorgt ervoor dat je inhoud in logische, verteerbare secties kunt verdelen.
Lijsten gebruiken in je artikelen
Het volgende kenmerk zijn lijstjes! Oftewel de aanwezigheid van <ul> en <ol> -tags. Hoe passen ze in jouw content en wat zijn de trends?
Belangrijkste leerpunten: berichten met ten minste één lijst per 500 woorden “platte tekst” krijgen 70% meer verkeer dan artikelen zonder lijsten.
Het menselijk brein houdt van lijstjes. In een studie ontdekte de beroemde neurowetenschapper Walter Kintsch dat mensen informatie in een lijstformaat veel gemakkelijker verwerken dan in grote hoeveelheden tekst en gegevens.
Het is dan ook niet raar dat deze bevindingen toe te passen zijn op jouw eigen content. Lijsten passen goed bij de korte aandachtsspanne van de meeste lezers en zij kunnen op die manier snel hun antwoord vinden.
Door <ul> -tags te gebruiken, optimaliseer je jouw content ook voor zoekmachines. Volgens het Content Marketing Institute helpt deze aanpak zoekcrawlers om lijstitems makkelijker te identificeren en, wanneer toegepast naast een juiste kopstructuur, jouw inhoud geschikt te maken voor een featured snippet van Google.
Visuele content
Natuurlijk heeft Semrush ook onderzoek gedaan naar het gebruiken van beeldmateriaal. Afbeeldingen en video’s spelen een aanzienlijke rol in hoe een lezer inhoud waarneemt en erop reageert, zoals we hieronder kunnen zien.
Foto's gebruiken in je artikel
Belangrijkste leerpunten: berichten met één afbeelding krijgen twee keer zoveel verkeer als berichten met alleen tekst. Artikelen met meerdere afbeeldingen worden ook 30% meer gedeeld en krijgen 25% meer backlinks.
Hoewel vaak over het hoofd gezien, zijn afbeeldingen een belangrijk inhoudselement. Mensen zijn over het algemeen visuele wezens, en het gebruik van afbeeldingen kan – zoals de bovenstaande gegevens suggereren – inhoud aantrekkelijker maken voor lezers.
Afbeeldingen helpen je om jouw berichten te verbeteren en te verduidelijken, inhoud gedenkwaardiger te maken en het helpt om de aandacht er bij te houden. Belangrijk is dat afbeeldingen ook kunnen worden hergebruikt in een breed scala aan mediatypen, zodat je jouw afbeeldingen kunt afstemmen op verschillende platforms en doelgroepen.
Er zijn ook aanzienlijke SEO-voordelen, met het potentieel om te scoren in zoekopdrachten naar afbeeldingen, evenals de mogelijkheid om opkomende technologieën zoals visueel zoeken te benutten.
Video's gebruiken in jouw artikelen
Belangrijkste leerpunten: Artikelen die geen video bevatten, krijgen 92% minder verkeer en worden 24% keer minder gedeeld dan artikelen met ten minste één video.
In de afgelopen jaren is het gebruik van video in inhoud blijven groeien. Volgens animatiestudio Wyzowl gebruikt 86% van de bedrijven video als marketingtool in 2021, vergeleken met slechts 61% in 2016. En als je ook kijkt naar Cisco’s voorspelling dat internetverkeer van video’s 82% van al het wereldwijde consumenteninternet zal uitmaken. verkeer in 2021, is het redelijk om te zeggen dat video de toekomst van contentmarketing is.
Dit is niet heel vreemd, aangezien video een enorm nuttig en flexibel hulpmiddel is. Het is perfect om op verschillende platforms te delen. Je kunt video’s ook gebruiken om aan verschillende gebruikersbehoeften te voldoen, zoals ‘instructievideo’s’, interviews met experts of influencers of productdemo’s. Video kan bijzonder belangrijk zijn voor het converteren van leads, waarbij meer dan de helft van de consumenten het medium gebruikt om hun aankoopbeslissingen te beïnvloeden.
In het geval van SEO kan het gebruik van video in je artikelen ook de betrokkenheid vergroten, waardoor de tijd die op de pagina wordt doorgebracht aanzienlijk wordt verhoogd. Als je de video’s op jouw eigen website host (in tegenstelling tot YouTube of Vimeo), kunt je mogelijk ook veel waardevolle backlinks aantrekken.
Toelichting op het onderzoek
Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een onderzoek van Semrush. hieronder vindt je hun onderzoeksmethode:
We hebben 1.200.000 artikelen uitgekozen die zijn gepubliceerd op blogs die 3 keer tussen de 30.000 en 500.000 sessies hadden. We hebben artikelen die later dan juni 2020 zijn gepubliceerd niet meegerekend
Bij het evalueren van de prestaties van elk artikel hebben we gekeken naar het verkeer (gemiddelde unieke paginaweergaven), betrokkenheid op sociale media (Twitter + Facebook) en backlinks. We hebben het gemiddelde genomen van deze statistieken om alle artikelen op te splitsen in goed presterende (20%), gemiddeld presterende (60%) en slecht presterende (20%) artikelen.
Vervolgens hebben we geprobeerd de referentiewaarden vast te stellen voor de meest voorkomende kenmerken van de inhoud, met name:
- lengte;
- typen koppen (how-tos, lijsten, vragen, gidsen / onderzoeken, enz.);
- H1 lengte;
- koersdiepte (H2, H3, H4);
- lijst aanwezigheid;
- imago aanwezigheid;
- video aanwezigheid.
Conclusie
De bevindingen van dit onderzoek brachten enkele interessante trends aan het licht met betrekking tot goed presterende artikelen.
Een goed artikel beantwoordt de vraag van de lezer tot in detail, terwijl het ook goed gestructureerd en gemakkelijk te navigeren is. Het biedt ook een handreiking in de vorm van een checklist of how-to. Afbeeldingen en video’s voegen ook waarde toe aan de informatie die je verstrekt.
Deze informatie is nuttig maar het blijft enorm belangrijk om te weten wat past bij jouw klant.