Inhoudsopgave
Waarom is dit een goede tactiek voor meer bezoekers naar je site?
Heb je wel eens gehoord van semantisch zoeken?
Google gebruikt dit om te begrijpen wat de context is van zoekopdrachten. Deze datagerichte zoektechniek probeert de betekenis van woorden in een bepaalde context te begrijpen en wat een gebruiker ermee wilt doen. Zo kan het de beste resultaten tonen.
Dit helpt Google om relevantere resultaten te leveren en het juiste antwoord weer te geven in een featured snippet.
Nu we begrijpen hoe Google de vragen van mensen begrijpt, moeten we kijken naar hoe mensen zoekmachines gebruiken.
Met de opkomst van stemgestuurde zoekopdrachten, stappen gebruikers weg van korte woorden of woordgroepen. Zoekopdrachten nemen een gespreksvorm aan, die we ‘long-tail keywords’ noemen.
Als je bijvoorbeeld wilt weten hoe je dat lampje in de koelkast vervangt, zoekt je niet naar “lampje”, maar eerder naar “hoe vervang je een lamp in een koelkast van Samsung”.
Door deze verandering in de zoekresultaten verandert Google de manier waarop het antwoorden weergeeft, en creëert het nieuwe, waardevolle SEO-kansen.
De kracht van de Featured Snippet
Wat is er beter dan positie 1 op Google?
Positie #0!
Het featured snippet (ook wel de Answer Box genoemd) is een kort antwoord op een zoekopdracht. Het wordt uit de beste resultaten gehaald en staat bovenaan SERP.
Het ziet er zo uit:
Wat maakt het featured snippet zo’n lucratief stukje SEO-onroerend goed?
Stel dat jouw website op # 8 staat op de eerste pagina. Je een weg banen naar positie #2 of #1 is een lange rit. Zeker als je nagaat dat het # 1 resultaat gemiddeld drie jaar oud is.
Als er echter een uitgelicht fragment is, kun je de concurrentie omzeilen en naar positie #0 springen door de vragen van gebruikers effectief te beantwoorden.
Dit betekent dat je:
- Jouw concurrenten kunt verslaan
- Conversies kunt stimuleren
- Meer verkeer kunt genereren
Hoeveel verkeer dan? Een onderzoek van Hubspot liet een gigantische stijging in kliks zien.
Door het beste antwoord te geven op de vragen van gebruikers, positioneer je jezelf als de go-to-expert. Gebruikers vertrouwen op jouw merk en zijn eerder geneigd om te iets te kopen.
Wanneer Google ziet dat bezoekers tevreden zijn met jouw site, stuurt het goede engagementsignalen, waardoor jouw inhoud hoger in de zoekresultaten komt te staan.
Wat zijn Lucratieve Zoekwoorden?
Voordat we dieper ingaan op het gebruik van lucratieve zoekwoorden om de vragen van gebruikers te beantwoorden, gaan we eerst een paar stappen terug en bespreken we de basisprincipes.
Zoekwoorden zijn woorden en woordgroepen die mensen in Google en andere zoekmachines typen om informatie te vinden.
De beste type zoekwoorden zijn woorden en woordgroepen die jouw doelgroep gebruikt. Je wilt content schrijven die relevant zijn met hun zoekopdrachten de juiste mensen naar jouw website en in eventueel, jouw funnel te krijgen.
Wat zijn lucratieve zoekwoorden?
Lucratieve zoekwoorden zijn long-tail zoekwoorden met een hoge ROI. Er is een hoog zoekvolume, lage moeilijkheidsgraad en een hoge intentie om een aankoopbeslissing te nemen.
Door jouw SEO-strategie te richten op vragen met lucratieve zoekwoorden, trek je leads aan die klaar zijn om te converteren.
6 tips om vragen van je doelgroep te vinden
Nu je weet hoe Google antwoorden op vragen vindt, is de volgende stap het optimaliseren van jouw inhoud voor de Answer Box.
Hier onder een paar tips om je te helpen lucratieve zoekwoorden vinden, zoekopdrachten kunt ontdekken die jouw doelgroep in Google typt. Zo kun je zorgen dat je op positie #0 komt.
1. Gebruik een Zoekwoord-tool om longtail zoekwoorden te vinden.
Je hebt heel veel verschillende zoekwoord tools. Ik zelf gebruik graag Ubersuggest. Dit is een gratis tool (maar met beperkingen tenzij je er voor betaald)
Stap 1: Ga naar Ubersuggest en typ een algemene term in die verband houdt met jouw niche, bijvoorbeeld ‘digitale marketing’ of ‘haarverzorging’
Stap 2: Scroll naar beneden en klik op “Alle zoekwoordideeën weergeven” en klik op de knop “Filter”.
Stap 3: Voer een minimum CPC (kosten per klik) van € 1 in. Stel de SEO-moeilijkheidsgraad in op maximaal 40.
Stap 3 is niet altijd van toepassing. Het kan namelijk zo zijn dat er in het Nederlands te weinig trefwoorden zijn met deze attributen. Je kunt de filters dan gewoon laten.
Ubersuggest biedt een lijst met trefwoorden die je kunt sorteren en exporteren, zodat je de beste kunt vinden voor jouw bedrijf
Er is ook een tabblad ‘Vraag’ waar je op vragen gebaseerde zoekwoordideeën kunt zien.
Lucratieve zoekwoorden moeten de volgende kenmerken hebben:
- Vier woorden of meer: dit geeft aan dat het een longtail-zoekwoord is. Zoektermen met tien woorden activeren de featured snippet 55 procent van de tijd.
- Hoge CPC: hoe duurder, hoe waardevoller het zoekwoord. Mensen betalen veel geld om ervoor te komen.
- Lage SEO-concurrentie: hoe lager de concurrentie, hoe gemakkelijker het voor u zal zijn om op de eerste pagina te ranken.
- Hoge klikfrequentie vanuit zoekresultaten: u wilt zich concentreren op zoekopdrachten die klikken krijgen. Mensen die bijvoorbeeld zoeken naar ‘wat voor weer is het vandaag in Los Angeles?’ klikken niet op een website, omdat ze het antwoord uit het zoekresultaat halen en de browser sluiten.
2. Vind longtail trefwoorden met deze tool
Vertrouw niet alleen op een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek zoals Ubersuggest om je te helpen bij het vinden van op vragen gebaseerde zoekwoorden
Er zijn heel veel andere tools en websites om er achter te komen welke prangende vragen jouw doelgroep heeft.
Answer The Public is een gratis tool waarmee je vragen kunt ontdekken bij jouw doelgroep.
Dit is wat je moet doen:
- Voer een algemeen zoekwoord in (die te maken heeft met jouw bedrijf), laten we gaan voor ‘Haarverzorging’.
- Klik op het tabblad “questions”.
- Klik op ‘data’.
Answer The Public geeft je vervolgens een lijst met vragen die zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, zoals:
- Wie
- wat
- wanneer
- waar
- welke
- waarom
- hoe
- kan
- zijn
Download de gegevens naar een CSV-bestand en noteer de gebruikersvragen die je wilt beantwoorden.
Andere websites voor het vinden van vragen die uw publiek stelt, zijn onder meer:
Als je genoeg vragen hebt die je kunt beantwoorden voor je doelgroep begin je aan een content plan!
3. Gebruik vragen in je koptekst ( je H2 tags)
Als je een lijst met op vragen heeft, kunt je de woordgroepen als kopteksten gaan gebruiken.
Bijvoorbeeld:
Als de vraag is: “Wat zijn header tags?”, gebruik dit dan als een H2-tag aan het begin van het bericht.
Beantwoord onder de H2-koptekst de gebruikersvraag in de eerste alinea. Val direct met de deur in huis Dit helpt Google jouw inhoud te begrijpen en deze te taggen als een snippet voor het answer box.
Onthoud dat Google slechts één korte alinea of een lijst met opsommingstekens gebruikt om de vraag te beantwoorden.
4. Maak een lijst met veelgestelde vragen om vragen van gebruikers te beantwoorden
Een van de gemakkelijkste manieren om websitepagina’s te optimaliseren en de vragen van gebruikers te beantwoorden, is door een sectie met veelgestelde vragen (FAQ) te maken.
Gebruik het FAQ-schema (een stukje code om Google te laten zien welke vragen worden gesteld en naar het antwoord te verwijzen), om te profiteren van gewild organisch zoekvastgoed.
Dit is hoe Google het schema leest:
Door gebruik te maken van de gestructureerde gegevens van FAQPage, kun je ervoor zorgen dat jouw inhoud direct op de zoekpagina van google wordt getoond.
Als het gaat om het maken van uw veelgestelde vragen, heb je twee opties:
- Maak een speciale pagina met veelgestelde vragen.
- Integreer een FAQ-sectie op bestemmingspagina’s, productpagina’s of blogposts.
Het toevoegen van links naar andere pagina’s binnen jouw antwoorden draagt bij aan de “FAQ-kracht”. Zodra iemand klikt, kunt je hem verder door jouw verkooptrechter leiden met meer gedetailleerde inhoud. Zo vergroot je weer je verkoopkansen.
Tips voor het maken van een pagina met veelgestelde vragen om vragen van gebruikers te beantwoorden:
- Maak een lijst met vragen en antwoorden.
- Schrijf de vraag op en gebruik het trefwoord in de zin.
- Beantwoord de vraag direct.
- Batch vragen per categorie om de efficiëntie te verhogen.
- Gebruik op maat gemaakte URL’s voor
- individuele vragen.
- Gebruik eenvoudige taal.
- Plaats de FAQ-sectie bovenaan de pagina.
Door een pagina of sectie met veelgestelde vragen te maken, kan Google jouw inhoud beter scannen en dat vergroot je kansen om op #0 terecht te komen. Hieronder is een voorbeeld:
Dat zijn vragen die veel worden gesteld
Met waardevolle content natuurlijk!
5. Optimaliseer je opmaak
Er zijn vier soorten featured snippets waarvoor je jouw inhoud wilt optimaliseren: alinea’s, lijsten, tabellen en video’s.
Houd bij het schrijven van je op vragen gebaseerde content, de opmaak i de gaten
Volgens SEMrush gebruiken de beste antwoorden op vragen de volgende opmaak:
- alinea’s: gemiddelde van 42 woorden en 249 tekens
- lijsten: Gemiddeld 6 items en 44 woorden
- tabellen: gemiddeld 5 rijen en twee kolommen
- video’s: gemiddelde duur van 6 min
Aangezien je lucratieve, op vragen gebaseerde zoekwoorden in je artikelen opneemt, moet je de antwoorden dicht bij deze getallen houden zodat google je beter vind.
6. Dateer je content
Ben je bang dat als je de content dateert je na een tijdje niet meer relevant bent?
Als je het NIET doet dan verspil je misschien de kans om boven aan te komen.
Daarnaast kun je deze artikelen elk jaar updaten en dus zo weer nieuwe bezoekers binnen halen.
Het zal niet alleen vertrouwen opbouwen bij de lezers, maar Google zal je daarvoor belonen.
Volgens een featured snippet study van SEMrush won oudere inhoud met een datum de snippet-functie als deze het beste antwoord had. Zeventig procent van de geanalyseerde featured snippets was afkomstig uit 2018, 2019 en 2020.
Dit betekend dus dat het goed is om elk jaar je content op te schonen!
Conclusie
Het optimaliseren van jouw inhoud om de vragen van je gebruikers te beantwoorden, is de kern van een effectieve SEO-strategie. Het helpt om de problemen waarmee jouw doelgroep mee wordt geconfronteerd op te lossen en jezelf als een expert neer te zetten.
Naast het helpen van je doelgroep, kunnen lucratieve vraagzoekwoorden je bedrijf helpen groeien. Zo kan het zo maar zijn dat je direct naar nummer 0 gaat, maar de kans is groter dat je klikken genereert van gebruikers met een hoge koopintentie.
Hoe ga JIJ je doelgroep helpen? Laat het weten in de comments!