Elke ondernemer, of je nu coach bent, een webwinkel hebt of wat voor onderneming dan ook. Als jij iets verkoopt heb je leads nodig. Je kunt namelijk nog zo’n mooie site hebben, mooie producten of diensten, maar als er niemand is om die mooie producten te kopen dan zul je nooit winst maken. Maar, waar moet ik beginnen om leads te verzamelen? Dat ga ik hieronder vertellen.
Wat voor leads heb ik nodig?
Elke onderneming is anders, dus elke onderneming heeft een andere doelgroep. Daar moet je namelijk eerst mee beginnen. Wie is jouw ideale klant? Wie zal hoogstwaarschijnlijk zijn of haar portemonnee trekken en jouw producten kopen? Daar kun je op een aantal manieren achter komen. Maar voor nu begin ik bij de basis.
Als je nog maar net bent begonnen dan weet je misschien nog niet wie jouw ideale klant is. Dan heb je eigenlijk een hele mooie kans. Jij kunt BEPALEN wie jouw ideale klant is. Dit is wat je wilt weten van jouw klant:
- Wie heeft al eerder iets van jouw gekocht (als je al klanten hebt gehad)
- Leeftijds categorie 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65+
- Geslacht.
- Waar woont jouw ideale klant? Dit kan zo ruim zijn als Nederland maar ook specifiek per stad.
- Welke taal spreken zij? (optioneel tenzij je internationaal opereert)
- Hoogste genoten opleiding
- Hoogte Inkomen
- Huwelijke staat
- Hebben zij binnenkort een jubileum/verjaardag etc? (stel je verkoop cadeau boxen)
- In welke maand zijn zij geboren?
Van sommige zul je je misschien afvragen waarom je dit nodig hebt, maar heel eerlijk moet je nog veel meer van ze weten! Je vormt namelijk zo een beeld van een klant die jou het gemakkelijkst gaat betalen. En dit bepaald hoe jij gaat communiceren en naar wie!
Hoe zorg ik dat ik deze ideale klant een lead wordt?
Ok, nu heb je een wat duidelijker beeld wie jouw beste klant gaat worden. Maar… Wat nu? Hoe ga je zorgen dat die ideale klant bij jouw site komt en een emailadres achterlaat? Dit doe je door te ruilen. Jij geeft iets van waarde aan de klant en zij geven hun gegevens. Ik heb het over een Leadmagneet. De gratis weggever.
Er zijn veel verschillende manieren om hiermee aan de slag te gaan. Maar voor nu geef ik je drie opties die je NU al kunt doen.
- E-books. Je site vullen met relevante content is een zeer goede en belangrijke vorm om niet alleen gevonden te worden op het internet (goede SEO) maar ook om een extra stukje waarde te geven. Niet alleen kan dit bezoekers naar je site brengen, maar je laat jezelf ook zien als expert in jouw vakgebied.
- Webinar, net als blogs geeft een webinar je de kans om jouw doelgroep direct aan te spreken en iets te leren over wat jij doet. Ook hier laat jij je zien als expert en dit schept vertrouwen. Vaak kun je na een webinar een verkoopmoment doen, maar laten we nu vooral de focus op Leads houden.
- Tools.Mensen houden van lijstjes of tools die zij kunnen gebruiken. Laat je toekomstige leads deze downloaden van jouw site, In ruil voor dat email adres!
Wat voor weggevers zouden goed bij jouw site passen?
Hoe zorg ik ervoor dat deze leads mijn weggever zien?
Je hebt een hele mooie weggever gemaakt, maar hoe ga je nou zorgen dat deze gezien wordt? Zelfs met goede SEO zullen de mensen niet zomaar naar je landingspagina of site komen om iets te downloaden. Wat doe je dan?
Social media is een solide optie om te gebruiken. Zeker als je al een aanhang hebt kun je die aanspreken. Deze groep is vaak al wat warmer en is al meer geneigd om of iets van je te downloaden of iets van je te delen.
Maar de beste manier om een vers publiek aan te snijden zijn advertenties op Facebook of Google. Dat lijkt alsof het een moeilijke taak is, maar dat valt wel mee. In het volgende artikel ga ik daar meer over vertellen.
Probeer vandaag eens jouw ideale klant te bedenken! Plaats ze in de opmerkingen